Vanmorgen werd ik wakker met de wekkerradio en hoorde opnieuw talloze variaties op het Black Friday reclamegeweld. We worden er nu al een maand lang dagelijks mee overspoeld. Ik krijg er onderhand bultjes van dus overdag blijft de radio uit.
Ik realiseer me dat medewerkers van bedrijven zich op dezelfde manier kunnen voelen wanneer het om veiligheid gaat: te veel aandacht kan als overkill worden ervaren. Kleedkamer en koffiehoek zijn soms behangen met variaties op de leuze “Ik werk hier veilig of ik werk hier niet”.
Hoe kun je als organisatie nu écht laten zien dat je veiligheid serieus neemt, zonder dat de werkplek wordt behangen met het "safety is our number one priority"?
Graag ga ik met je in gesprek over jouw drijfveren als manager en hoe je deze effectief kunt vertalen naar voorbeeldgedrag. Gedrag waarmee je je organisatie ondersteunt om het product waar je zo trots op bent, op een veilige en gezonde manier te maken. Want uiteindelijk zijn het de mensen aan de frontlinie die het risico lopen uit te vallen door stress van alle, soms tegenstrijdige doelen, of door blootstelling aan veiligheidsrisico’s in de fabriek of onderweg.
Door de bank genomen willen we geen zwarte vrijdag of welke andere zwarte dag dan ook. Op veiligheid ding je daarom niet af.
Reactie plaatsen
Reacties